Vilken succe! Över 1 000 personer har rest med Munter i sommar. Föreningen har fått in över 200 000 kronor i avgifter för turerna samt i överskott av verksamheten med cateringen. Pengar som oavkortat går till förbättrad inredning och till underhåll av båten.
Lyckad premier spände förväntningarna
Premiären med invigningen var så lyckad att man inte vågade hoppas att fortsättningen skulle gå lika bra. Skulle maskinen och pannan och propelleraxeln och allt annat hålla för robust och dagligt bruk? Skulle bygdens folk komma strömmande?
Första sommaren – en solskenshistoria
Men fortsättningen gick ännu bättre än någon hade kunnat tro.
Ångmaskinen pyste och gick, pyste och gick och allting fungerade som det skulle. Enligt loggboken skedde den första reguljära turen den 30 maj med ett sällskap från Odd Fellow. Sedan följde en rad resor från Vrena och ut i Hallbosjön. Den 27 juni skulle det då prövas om det gick att ta sig igenom den trånga passagen vid spaljén ut i Yngaren. Det gick som bekant, och därpå tillbringade Munter två veckor i Björkvik, vid Vedeby brygga. Lennart Jansson, som bor ett stenkast därifrån, stod vid rodret. (Obs Björkviks kyrka på bilden)
1.026 pasagerare – långt över förväntan
Enligt loggboken gjordes 85 turer med Munter under juli till augusti med 925 passagerare. Det stämmer inte riktigt med vad kassören, Maja Annerstedt, har bokfört. Hon har 89 turer med hela 1.026 passagerare. Majas uppgifter är säkert de mest korrekta. Det dröjde ett tag innan alla rutiner kom på plats.
Hur sköter man bokningen? Hur ordnar man catering? Någon fast besättning fanns inte, så sjövana delar av styrelsen fick stå till rors och i det stora hela fick allting ordnas från dag till dag. På något sätt löste knutarna upp sig, folket kom strömmande, båten la ut från bryggan, ångvisslan tjöt, den frikostigt skänkta veden sprakade i pannan och propellern gick runt.
Nya utmaningar nya rutiner
En sjöduglig ångare på Yngaren och fridfull glidare i ån
Munter har visat sig vara en sjöduglig och smidig båt. Hon tål sjö i Yngaren, hon lyder roder fint och vid ekonomisk eldning gör hon mellan tre och fyra knop.
Det är ju ingen svindlande fart. Därför kommer charmen kanske bättre fram på Skräddartorpsån än ute på Yngarens stora ytor. Ute på en fjärd ändrar sig inte perspektiven särskilt mycket under tio minuter, men på ån är det annorlunda. Maskinen gör kanske 65-70 varv i minuten och det är ungefär som ett hjärtas pulsslag. Åns miljö är speciell, det är litet Amazonas över den, och okänd för de flesta. Det långsamma glidandet, maskinens rytm och åns natur ger en fridfull känsla.
Nästa säsong planeras medan isen lägger sig och snön faller
Till nästa säsong måste verksamheten stramas upp och det är vad styrelsen nu funderar över. Vi har stora förhoppningar på att rusta upp huset vid Pilgrimsbo och att kunna ordna med kontor och cafeteria där. Sen hoppas vi att fler bygger bryggor runt Yngaren. Kanske kommer ångbåtsbryggan vid Danbyholm att återuppstå?
Frågetecknen är många, men ett är utsuddat. Munter är här för att stanna.
Peter Bratt
Fripassagerare ombord!